arrow-right cart chevron-down chevron-left chevron-right chevron-up close menu minus play plus search share user email pinterest facebook instagram snapchat tumblr twitter vimeo youtube subscribe dogecoin dwolla forbrugsforeningen litecoin amazon_payments american_express bitcoin cirrus discover fancy interac jcb master paypal stripe visa diners_club dankort maestro trash

puls

Loven spænder ben for longboarderne


Foto : David Brunitto Foråret er kommet til Danmark, og longboardsne er igen ved at være et hyppigt syn i gaderne. Men selvom mange har kastet deres kærlighed over de lange skateboards, er lovgivningen en kæp i hjulet for skaterne. Ifølge færdselslovgivningen er de bandlyst fra byens gader. »Der må ikke køres på rullebræt på vej. Med vej menes vej, gade, cykelsti, fortov, plads, bro, tunnel, passage, sti eller lignende. Som udgangspunkt sanktioneres forseelser med...

af Redaktionen

7 år siden


Foto : David Brunitto

Foråret er kommet til Danmark, og longboardsne er igen ved at være et hyppigt syn i gaderne. Men selvom mange har kastet deres kærlighed over de lange skateboards, er lovgivningen en kæp i hjulet for skaterne. Ifølge færdselslovgivningen er de bandlyst fra byens gader.

»Der må ikke køres på rullebræt på vej. Med vej menes vej, gade, cykelsti, fortov, plads, bro, tunnel, passage, sti eller lignende. Som udgangspunkt sanktioneres forseelser med 700 kroner.« Sådan lyder det fra Finn Andreasen, politiassistent i Rigspolitiet.

 

Gadens forbudte boards

Alle former for rullebræt, herunder både skateboards, rulleskøjter og longboards henvises i stedet til diverse skateparker, men det har ingen værdi for longboarderne.

»Skateboardbaner er ikke interessant for longboardere. Vi er interesserede i bakker og lange distancer, så ramper og pools er ikke interessante for os,« siger administrator for landets førende longboard-hjemmeside, Longboard.dk, Sune Kehlet.

 

Foto: William Zeuthen

Hjemmesiden Longboard.dk samler Københavns longboard-entusiaster og arrangerer blandt andet længere ture rundt i Danmark. Skaterne kører på gaderne, selvom de kender lovgivningen.

»Det betyder jo, at vi er kriminelle, men vi kører fortsat på gaderne. Der er nogen i gruppen, som har fået en bøde, men tit ignorerer politiet os.«

Selvom mange betjente er flinke over for skaterne, kan det alligevel blive dyrt.

»Loven er der, og det koster 700 kroner, hvis du møder en meget nidkær betjent,« lyder det fra Michael Randrup, der er betjent ved Københavns Politi.

Hvis de mange skaterne skal få glæde af deres hobby, er de derfor nødsaget til at køre ulovligt med risikoen for en bøde hængende over hovedet.

»Det kunne da være dejligt at få ændret lovgivningen, så vi i det mindste kunne køre på cykelstierne. Lige nu må vi jo slet ikke køre nogen steder,« lyder det fra Sune Kehlet.

 

Salget af longboards boomer

De seneste års udvikling inden for longboarding har medført, at mange skatere har risiko for at få en bøde. På bare to år er boardsne blevet et populært alternativ til cyklen. Udviklingen kan mærkes på det førende samlingspunkt for den nye dille, Longboard.dk.

»For to år siden eksploderede longboarding fuldstændig. Nu så man pludselig helt vildt mange på gaderne. Det kunne vi også mærke på longboard.dk,« siger Sune Kehlet, som administrerer hjemmesiden.

 

Hos Sidewalk Skateshop i København, som sælger longboards, oplever man samme udvikling i efterspørgslen.

»Salget er gået stærkt fremad. For to år siden solgte vi nærmest intet, men i år har salget været meget stort. Det er gået voldsomt frem de sidste to år,« fortæller butiksassistent i Sidewalk Skateshop Rasmus Bønnelykke.

»I sommerperioden solgte vi to til tre stykker om ugen. De fleste køber dem som et transportmiddel,« siger Rasmus Bønnelykke.

Foto : David Brunitto