arrow-right cart chevron-down chevron-left chevron-right chevron-up close menu minus play plus search share user email pinterest facebook instagram snapchat tumblr twitter vimeo youtube subscribe dogecoin dwolla forbrugsforeningen litecoin amazon_payments american_express bitcoin cirrus discover fancy interac jcb master paypal stripe visa diners_club dankort maestro trash

ski

Dybsne med respekt


  Der er findes få ting, der er bedre end at på ski igennem frisk puddersne. Freeride er dog ikke helt ufarligt og der er derfor en del sikkerhedsmæssige hensyn at tage, når du begiver dig uden for pisten.   Når du ankommer til din skidestination, skal du først og fremmest skaffe nummeret på den lokale skipatrujle, som i nødstilfælde kan guide dig tilbage til skiresortet eller komme dig til undsætning i tilfælde af ulykker. De fleste...

af Redaktionen

7 år siden


 

Der er findes få ting, der er bedre end at på ski igennem frisk puddersne. Freeride er dog ikke helt ufarligt og der er derfor en del sikkerhedsmæssige hensyn at tage, når du begiver dig uden for pisten.

 

Når du ankommer til din skidestination, skal du først og fremmest skaffe nummeret på den lokale skipatrujle, som i nødstilfælde kan guide dig tilbage til skiresortet eller komme dig til undsætning i tilfælde af ulykker. De fleste skiresorts har på deres hjemmeside en daglig rapport eller et link til en lavinemelding. Her kan du, via en skala, orientere dig om, hvor stor lavinefaren er, og hvilke sider af bjerget der er mest sikre at køre på.

 

Her ses et eksempel på lavineskalaen, vist fra et østrigsk skiområde.

 

Skalen går fra 1 til 5, hvor 5 er det højeste. Når der er nysne, er der altid fare for sneskred. Skalaen betemmer som sådan ikke størrelsen, men derimod hyppigheden af laviner. Det frarådes kraftigt at køre, når lavinefaren er 4 eller derover.

 

Stjernen indikere med sort hvilke sider af bjerget der er farligst at kører på, i dette tilfælde er ingen af siderne hvide, og dermed er alle siderne lige farlige. 

 

Lavinefaren er størst på sider med en hældning på over 30 grader. 90% af alle laviner falder på bjergsider mellem 28-45 graders hældning. Holder du dig på steder, hvor hældningen er under 30 grader, er det mere sikkert. Hvis du skulle komme til at udløse en lavine, er det vigtigt ikke at gå i panik, men bevare roen, pege skiene nedad i en fart og se om du kan køre fra den. Prøv at komme op et sted højere end du var. En lavine løber på samme måde som en flod.

 

Gode råd

– Brug gerne lidt tid på at lære din lavinebibber at kende og prøv, hvordan det er at bruge den.
– Kør så vidt muligt sydvendte bjergsider (56% af laviner falder på NV/NØ sider).
– Vær opmærksom på vinden. Vind kan flytte store mængder sne.
– Vær opmærksom på sneforholdene og mængden af nysne.
– Kør aldrig alene.
– Det nytter ikke noget at du har det nødvendige lavine udstyr, hvis ikke dem du køre med har det.
– Kør ikke over niveau, det kan nemt gå galt når du bevæger dig uden for skiområdets grænser.

Nødvendigt udstyr

Lavinebibber:
Hvis ikke du har en bibber og gerne vil køre freeride, bør du købe én. Uden bibber er du så godt som umulig at finde under en lavine.
Sonde:
En sonde er en lang tynd sammenfoldelig pind, du bruger til at finde personer under sneen med. En sonde er yderst hjælpsom da du hurtigt kan tjekke om der ligger folk under dig.
Skovl:
En sammenklappelig skolv er som de to overnævnte ting et must-have. Så vidt muligt bør din skovl være af metal/aluminium, plastik er for skrøbeligt og udueligt hvis du skal grave i håndtpresset sne eller is.
Rygsæk:
Det er vigtigt at din rygsæk, for det første kan indenholde de tre overnævnte ting, men yderligere, at den sidder godt, og godt ind til ryggen.

Overlevelsesstatistik for lavineofrer

– Inden for 15 minutter i en lavine overlever 90 %
– Inden for 30 minutter overlever 50 %
– Inden for 45 minutter overlever 20 %
– De, som dør tidligt, dør af kvæstelser eller kvælning.
– De, som dør sent, dør af nedkøling.

 

Europa har en af de bedste vintre længe med rig mulighed for at stå pudderskiløb. Nyd det, men husk at tage jeres forhåndsregler!

 

Tekst // Jens Peter Frederiksen / Riders.dk